Cortisone afbouwen!

De zomervakantie is voorbij…

We zijn nu twee maanden verder dus het is tijd voor een update!

Juli en augustus zijn altijd intense maanden voor mij, dus het schrijven zat er de voorbije weken niet echt in. De kids zijn 2 maanden thuis en vragen om entertainment en vervoer.                                   En op het werk is het dan een drukke periode. Dus dat betekent zowel op professioneel vlak als op privé gebied dat we onze agenda’s moeten samen leggen en een planning opmaken. Als samengesteld gezin is dit een hele klus. Maar uiteindelijk is alles vlot verlopen.

We zijn dit jaar niet op vakantie geweest omdat een reis voor mij extreem belastend is. Klinkt raar hé! Vorige zomervakantie waren we wel op reis geweest en dan heb ik aan de lijve ondervonden dat dit niet zo’n goed idee was. Ik hou nochtans enorm van reizen: een andere cultuur, aangenaam klimaat, lekker ontspannen en noem maar op.

Vorige jaren toen mijn lupus stabiel was, gingen we gewoon op reis en wilden we zoveel mogelijk zien, doen en ervaren. Maar nu is dit toch even anders, vorig jaar had ik zo veel pijn op vakantie, ik kon geen zon verdragen, kon geen uitstappen maken en kwam uitgeput terug thuis.

Vermits mijn lupus nog steeds op actief staat heb ik nu schrik om op vakantie een lupusaanval te krijgen. Dus op reis vertrekken zit er even niet in voor mij. Hopelijk lukt dit volgend jaar wel!

Momenteel ben ik ook bezig met het afbouwen van mijn cortisone en ik moet toegeven dat het me toch zwaar valt. Het is misschien niet de beste periode die ik uitkies om af te bouwen, maar de nadelen van de cortisone inname zitten me hoog. Vooral het vocht opslaan en de kilo’s die erbij zijn gekomen steken me enorm tegen.
Ondertussen voel ik me al wat minder opgeblazen maar het nadeel is nu dat ik terug enorm moe ben, terug pijn in mijn gewrichten, haarverlies en spierpijn heb. Ben even totaal niks meer en dat valt me fors tegen. Voor het afbouwen had ik het gevoel meer energie te hebben, het huishouden verliep vlotter en op het werk kon ik  terug meer taken aannemen en langer werken. Maar nu voel ik me terug belemmerd in mijn dagelijkse taken. Ook op emotioneel vlak ben ik een stap achteruit.
Het afbouwen zal weer een dosis doorzettingsvermogen vragen, maar we houden de moed er in!

Wordt vervolgd…



Reacties