Gezonde levensstijl

Zoals beloofd ga ik het deze keer hebben over hoe belangrijk het is om er een gezonde levensstijl op na te houden. Zeker als men chronisch ziek is.

Jullie weten ondertussen al dat het verloop van de ziekte erg wisselend is. De ene persoon heeft er meer last van dan de andere en ook het verloop is onvoorspelbaar. Meestal wisselen actieve periodes zich af met rustige periodes.

Ik probeer nu grotendeels een gezonde levensstijl aan te houden, ten eerste omdat ik mij daar beter bij voel en ten tweede omdat ik denk dat het een positieve invloed heeft op mijn lichaam. Hoe doe ik dat?

Ik probeer er voor te zorgen dat ik voldoende nachtrust heb, dat lukt de ene keer al beter dan de andere keer. Soms val ik direct in slaap als ik me in mijn bed leg, maar het kan ook zijn dat ik de slaap niet kan vatten omdat ik dan vaak nog lig te piekeren of omwille van de pijn. Af en toe zijn er ook wel nachten dat ik elk uur zie passeren. In het weekend probeer ik ook rustmomenten in te lassen zodat ik voldoende kan recupereren van de afgelopen werkweek. Ik luister naar mijn lichaam.

Ik doe een poging om mezelf niet meer voorbij te lopen. Ook probeer ik beter om te gaan met stress. De ene keer lukt dat al wat beter dan de andere keer. Het is trouwens niet mogelijk om stress helemaal te vermijden, en je hebt natuurlijk ook nog gezonde stress (bijvoorbeeld bij het halen van een deadline op het werk, bij een voetbalwedstrijd,…) Ik probeer ook angst en spanningen te vermijden omdat ik wel merk dat stress een ongunstige invloed heeft op mijn lichaam! In mijn volgende blog zal ik hierover verder uitweiden.

Gelukkig rook ik niet en drink ik maar af en toe alcohol, hieronder kan je verstaan dat ik soms een glaasje wijn drink en in het weekend als het mooi weer is, drink ik graag op een terrasje een gin tonic. Ik moet van mezelf een hele voormiddag water drinken en in de namiddag mag ik dan een zero cola drinken als beloning.


Gezond eten vind ik ook belangrijk. Ok, we hebben nog 1 dag in de week dat het frietjestijd is, maar voor de rest probeer ik wel op mijn eten te letten. Dit wil dus zeggen dat ik veel slaatjes eet. Vooral nu ik nog cortisone moet innemen. De eerste maal dat ik cortisone innam was ik ongeveer 15 tot 20 kilo bijgekomen. Mijn kledingmaat was veranderd naar een XL of XXL. Ik voelde mij hier heel slecht bij. Ik kon mezelf niet meer bekijken in de spiegel. Ik schrok ook telkens van mezelf, bijvoorbeeld op foto’s of in de spiegel in een kledingwinkel. Deze keer ben ik strenger voor mezelf, bij mijn eerste cortisone inname had ik constant honger en zat ik dus ook voortdurend te eten/snoepen. Nu doe ik dit niet, ik snoep zo weinig mogelijk en eet gezonde tussendoortjes zoals noten, gedroogde vruchten, fruit… . Gevarieerd eten is heel belangrijk en af en toe mag ik wel eens zondigen.

Een gezonde levensstijl houdt voor mij dus in om drie maal per dag gezond eten met gezonde tussendoortjes, veel water (of groene thee) te drinken. Minstens 8 uren per nacht te slapen. Regelmatig te ontspannen en te bewegen bv de trap nemen ipv de lift, een wandeling maken,... .

Wat betekent voor jullie een gezonde levensstijl? Tips zijn altijd welkom!






Reacties